SUCCES en een NOODKREET!
Beste bewoners en belangstellenden,
Terwijl de recreatie op en rond De Breevaart weer langzaam op gang komt, zijn we als bestuur van de SBB druk bezig om ervoor te zorgen dat onze leefomgeving niet verder onder druk komt te staan.
In deze nieuwsbrief kunnen we een mooi succes melden over de loswal!
Tegelijkertijd moeten wij helaas melden dat het overleg met de gemeente Gouda vast dreigt te lopen en dat we ons grote zorgen maken over verschillende aspecten van de reconstructie van de Bodegraafsestraatweg.
Dat geldt met name voor het mogelijk verdwijnen van de huidige natuurvriendelijke berm en oever.
Geen Loswal!
Het heeft veel inspanningen en praten gekost, maar uiteindelijk zag de Gemeenteraad van Bodegraven-Reeuwijk ook wel in dat een loswal in de Breevaart langs Zoutmansweg wellicht een “brug te ver” was. Dit voorstel is afgelopen week dan ook afgestemd.
Door goede samenwerking met het bestuur van de Roei-en Zeilvereniging Gouda hebben wij dit resultaat kunnen bereiken.
Noodkreet!
Onderstaand treft u de integrale tekst van een noodkreet zoals wij die hebben verstuurd naar het bestuur en de raad van de gemeente Gouda en ook de lokale pers. Het betreft het vervangen van de huidige natuurvriendelijke berm en oever door een smalle strook gereguleerd groen met een in één rechte lijn aangelegde harde beschoeiing in de vorm van een damwand van 800 meter. Zoals we die ook langs kanalen zien. Wat we overhouden is een berm van ca 1 meter en een aflopend talud van ca 1 meter welke wordt afgesloten met een harde beschoeiing met ondergrondse ankers.
Dat betekent dat de huidige "natuurvriendelijke" oever verdwijnt c.q. wordt vernietigd, met alle gevolgen van dien.
Daarnaast zullen veel van de huidige steigers vervangen c.q. verplaatst moeten worden, of op een andere wijze moeten worden aangesloten op het talud.
Het bestuur van de SBB heeft daar al een paar keer overgesproken met de projectmanager en het bestuur van de gemeente Gouda, maar we vinden onvoldoende gehoor over de genoemde bezwaren. Andere mogelijkheden lijken niet bespreekbaar.
Vandaar deze eerste noodkreet.
Wij houden u op de hoogte!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NOODKREET !
Gemeente Gouda vernietigt 800 meter natuurvriendelijke oever!
Met de reconstructie van de Bodegraafsestraatweg dreigen ook de huidige natuurvriendelijke berm en oever te verdwijnen en plaats te maken voor een smalle strook gereguleerd groen met een in één rechte lijn aangelegde harde beschoeiing in de vorm van een damwand van 800 meter. Zoals we die ook langs kanalen zien.
Hoe valt dit in te passen in het zogenaamde groene beleid van de gemeente Gouda en in het bijzonder bij onze Groen Links wethouder?
Unieke biotoop!
Het gaat om een unieke biotoop van 800 meter lang en gemiddeld 3 meter breed met 152 verschillende planten-, bloemen- en struikensoorten, een tiental soorten broedende vogels en een onafzienbare lijst met insecten, libellen, zoogdieren en reptielen. Zo is via een inventarisatie in 2023 vastgesteld door een bioloog.
Wat wil de gemeente?
De gemeente Gouda gaat de Bodegraafsestraatweg en het fietspad ophogen. Dat is ook nodig!
Tegelijkertijd wordt het wegdek verbreed en vooral verzwaard en er komt een 800 meter lange damwand voorzien van ankers. Dit is een miljoenen kostende operatie en zogenaamd bedoeld om toekomstige verzakkingen tegen te gaan.
Denkfout!
Met deze plannen maakt de gemeente een grote denkfout.
Verzakkingen in dit gebied zijn vooral verticaal en niet horizontaal. Dat zouden de verantwoordelijk wethouder en ambtenaren moeten weten.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de weg vooral ‘wegzakt’ in de Breevaart of de Reeuwijkse Plassen. De ondergrond in dit gebied klinkt in. Verticaal.
Op de Bodegraafsestraatweg wordt dit waarschijnlijk extra versterkt door de toename van de hoeveelheid (zwaar) verkeer. In 2012 ca 12.000 bewegingen, in 2024 ca 20.000 bewegingen per dag! Daarnaast is de weg in het verleden altijd opgehoogd met zware materialen ipv de beschikbare lichtere materialen.
Wat moet er wél gebeuren?
Allereerst:
- Terugdringen van de hoeveelheid (zwaar) verkeer door de verbeterde doorstroming over de burgemeester Van Reenensingel eindelijk uit te voeren. Groene Golf. Is in 2019 al toegezegd door de toenmalige Groen Links wethouder.
- Het realiseren van een doorsteek vanuit Plaswijck naar de Reeuwijkse Randweg. Scheelt 4000 autobewegingen per dag, minder verkeer door Plaswijck en vooral minder kilometers omrijden door de bewoners van Plaswijck. Daar kunnen de ambtenaren en de verantwoordelijk wethouder van Gouda toch niet tegen zijn.
- Tegengaan van doorgaand (zwaar)verkeer en sluipverkeer vanaf de A12.
De Bodegraafsestraatweg is een stadsstraat met erfontsluitingen en geen Randweg.
De afspraken uit het Mobiliteitsplan en het VCP dienen dus nagekomen te worden, inclusief de aanvullende afspraken met de Gemeenteraad over de uitvoering van het VCP.
Daarnaast:
Gebruik van lichtere materialen om de Bodegraafsestraatweg op te hogen. Onderzoek de verschillende alternatieven.
En verder:
Geen kanalisering van de Breevaart, maar handhaving en versterking van de natuurvriendelijke berm en oever.
Gouda wil vergroenen en verduurzamen, dat willen wij ook; dus geen verstening!